Vägen till drömmarna

Alla inlägg under november 2011

Av Karja - 13 november 2011 23:49

Tänkte jag skulle ta lite kort på hästarna imorn och även se om ja kan få nån att ta kort när

ja rider och kanske t.o.m en filmsnutt men de får ja se. Det kommer iaf bli Bilder på

hästarna. Fått låna syrrans kamera så ja kan ta massa me kort. 

Så det kommer komma upp bildbomb nån gång under dagen.


Nu ska jag ta å lägga mig så ja kommer upp i någorlunda tid så jag hinner fixa lite här hemma

innan ja åker imorn.

Av Karja - 13 november 2011 17:57

Zoega är en härli tje fast hon ibland kan verka va en rikti bitch. hon har en stark vilja och är det nåt

som hon inte tycker om så säger hon åxå de. Hon kan va lite busi mot dom andra hästarna både i hagen och

utanför. hon står ju högt i rank i hästflocken. 

Nu dom senast dagarna av förra veckan så har vi börjat jobba me henne och bommar och små sockerbits hinder.

Då vi har sagt att jag även ska börja hoppa henne. Men zoega kommer jag ta det lite lugnt med i hoppträningen, 

skynda långsamt som det heter. Då hon har vart ganska så rädd för bommar förut. men hon har åxå börjat 

lära sig att det är hon själv som slår i bommarna när hon inte lyfter på fötterna. hon tror att dom ska bita henne i benen. men hon har åxå börjat lära sig att dom inte gör det så när hon slår i så lyfter hon ordentligt på hovarna när 

hon kommer nästa gång på bommarna. än så länge har vi bara longerat henne över bom på mark och på liggande sockerbitar.


Nästa vecka ska jag försöka rida henne när hon går över både bom på mark och på liggande sockerbitar. Vet att det kommer gå bra då jag har ridit henne över bom på marken förut men e ett tag sen nu. 


Tror hon kan bli en riktigt bra hopphäst hon med. Ska bli kul att få utvecklas med henne. då alla hästar är olika. inga hästar är lika dana.

Av Karja - 13 november 2011 17:03

Funderar på å göra en ny header men vet inte ritkigt hur den ska se ut, Lite små

ideer har jag men behöver få lite inspiration., blir kanske te å sitta å leka lite å prova olika

bilder och göra headers.


Om nån har något tips så e de bara å skriva de i komentar elle i gästboken

Av Karja - 13 november 2011 15:45

Ringde å gratta farsan på fars dag. han höll på å lägga golv.


Gått genom daisans skägg å klippt henne lite. nu ligger vi å myser i soffan te family guy och 

tänkte sätta på en film men ska komma på vilken :P


Imorn så ska ja åka ut te stallet igen får se vad vi hittar på. ska ev ut o rida i mina gamla

trakter där ja växte upp, jäla, men de beror åxå på va de e för väder. men troligen så e

de uppehåll, har ju inte regnat på ett bra tag. gött de.


Igår kom ja hem från syrran. somnade i soffan två timmar sen så kom en polare och hälsa på =) käkade 

lite midda och kollade på film å umgicks.

Daisan · Livet · Mej · Stallet
Av Karja - 12 november 2011 22:28

                                               

 
Av Karja - 8 november 2011 22:15

Idag så blev det ett tränings pass med Sunny i hoppning. han va sitt gamla vanliga jag =) piggna till efter första skuttet. hindren ida va ett rätuppstående på sockerbitar, ett kryss på sockerbitar sen ett rättuppstående på 75cm och han hoppade så duktigt. Han vill alltid göra rätt och gillar att hoppa. Efter ett tag så satte jag upp hindren till en oxer, 

hindret på 75 var kvar och så ställde ja sockerbitarna på varsinsid och la upp en bom så de blev en oxer och sen hade vi kryset kvar. Sunny är så härlig även om vi nån gång ibland hoppar av för tidigt så sträcker han på sig och tar i och hoppar över och utan att riva ner nån bom. härli häst han är =)


På eftermiddan så åkte vi ner till ridhuset med Zoega och Wishita, där vi longerade Zoega över bom på marken sen bom på liggande sockerbitar och hon va så duktig så. Sen hoppade jag upp och när jag skulle börja trava henne på 4kantsspåret så kommer två andra, en mamma o hennes dotter, och ska hoppa med sin häst och dom sätter upp 4 hinder tvärs över ridhuset där det inte ens var en halv meter mellan hinderstöd å vägg så vi kunde knappt rida förbi. så vi höll oss på nedre halvan av ridhuset sen när dom väl åkte =) =) så galoperade jag Zoega några varv runt på 4kantsspåret i båda håll och hon va så dukti. Lite ovant o galoppera henne i ridhuset då vi har vart ute i skogen när de har vart så fint väder. 


När vi kom hem så gav vi hästarna mat sen så mockade jag peanuts box och Sunnys och ströade, bytte vatten, satte in hö och la mat i krubberna. sen gick jag in å åt midda. vid 9 tiden så gick vi ut och tog in hästarna.

Av Karja - 7 november 2011 23:11

Det var så orättvist att du fick dö så tidigt och på det sättet du dog på.

Den 26/08-10 kommer jag aldrig glömma. Den dagen jag fick samtalet 

ingen vill få. Du hade dött :(   Du hade blitt en Ängel som jag vet

vakar över mig från himlen. Du var den bästa bror man nånsin kunde

fått. Du fick bara bli blott 32 år gammal och du hade så många år

kvar å ge och så mycke att ge oss. De är så orättvist. Jag saknar

dig så jävla mycket och jag älskar dig fortfarande och jag vet att

du har en bra plats i himlen där du får göra de du tyckte om =) =)

Du kommer för alltid finnas i våra hjärtan och tankar.

   

Av Karja - 7 november 2011 23:06

Lördag den 5

Åkte förbi min brors grav och tände ett ljus och sen åkte jag vidare ut till stallet.

där jag fick veta att vi skulle åka å hämta en häst som vi skulle låna till söndagens

turridnig. så det var i princip åka dit sen åka igen för att hämta Totte som hästen

hette. sen så tog vi in Peanut o fölis som brukar va inne på natten. sen var det dags å sova.


Söndag den 6

Vakna vid halv åtta och gick upp ca 5 minuter senare och åt frukost. när vi hade ätit färdigt våran

frukost så gick vi ut och släppte ut Peanut o Fölis och jag hämtade in Otto som jag hade fått

låna av en i stallet. En Jätte härli o go häst de. Jag började göra i ordning Otto medan kompisen

gjorde i ordning Wishita så våra hästar skulle vara färdiga när gruppen kom som skulle rida

Totten, Lucky och Sunny så att vi kunde visa å hjälpa dom att göra i ordning hästarna dom

skulle rida. 

Efter en stund så kom vi iväg och jag red först med min häst och kompisen red sist för att ha

koll på gruppen som kom för att rida, så alla var med och hade koll på läget. Först red vi

ungefär tror det var en och en halv timme till två timmar sen så tog vi lunch vid en liten

sjö/damm med en bänk där vi åt och sen red vi vidare. 

Det var kul även om det var en hel del jobb med att se till att alla hängde med och gjorde

rätt för att få sina hästar att sakta ner och även hästarna och gruppen tyckte det var kul att komma ut. 

Vi red iväg vid en halv elva tror ja klockan var och vi kom tillbaka vid halv tre tre ungefär,

så vi var ute å red i fyra timmar inkl lunchen. När vi kom hem igen så sadla vi av hästarna

och gav dom mat och spolade av dom, sen så blev de grillning vid öppna elden. 

När gruppen hade åkt så gick vi in och tog igen oss några timmar innan vi gick ut igen

för att ta in hästarna som skulle in. sen så gick vi och la oss för vi va ganska trötta efter

den dagen. Men kul hade vi haft =)


Måndag den 7

Idag har vi tatt det ganska så lugnt. Vart inne istan och handlat lite. sen när vi kom hem igen

så gick jag ut och packade upp ett gäng ikeapåsar med hösillage, mockade boxar,ströade bytte vatten

och lade in mat. sen så jobbade vi lite med Zoega i paddocken,då hon troligen åxå ska få komma ut å

tävla i hoppning. Så henne longerade vi över bom på marken först sen bom på en liggande sockerbit och

sen bom liggandes på två sockerbitar och hon skötte sig jätte bra. Duktiga Zoega =) 

Nu ligger jag och myser me daisan o kollar på film

Daisan · Mej · Stallet · Sunny
Ovido - Quiz & Flashcards